Bagaimana Spinoza menghubungkaitkan 'mind' dan 'body' yang dikemukakan oleh Descartes dalam teori Dualismenya?
Maksud
 kehendak soalan yang saya faham iaitu bagaimana pendapat Spinoza 
terhadap hubungan minda dan jasad? Lihat kembali kepada pemikiran 
Descrates, beliau telah mengatakan bahawa minda dan jasad itu berbeza 
hakikatnya (konsep). 
Diteruskan idea Descrates ini oleh Tokoh Spinoza 
dengan menerangkan bahawa minda (fikiran/akal) itu ada kaitannya dengan 
jasad (anggota badan). 
Spinoza
 mengatakan hukumnya mengikut teori alam, iaitu semulajadinya anggota 
akan bertindak mengikut arahan akal, iaitu (selari). Contohnya, jika 
akal berfikir lapar, hendak makan, maka anggota akan berusaha untuk 
makan (tangan ambil makanan suap kat mulut). 
Mustahil jika anggota badan
 buat sesuatu tanpa arahan akal, seperti: tidak lapar, tidak mahu makan 
tapi tiba2 tangan suap makanan pada mulut? Maka, di sini jelas terdapat 
hubungan minda dan jasad yang berkaitan. (mesti selari niat dan 
tindakan)
Tambahan
 lagi, menurut Spinoza, minda ini mempunyai zat yang lebih istimewa dari
 badan sebab akal itu unik yang mana fikiran itu suatu yang sabjektif 
(akal manusia lain2/ badan manusia hampir sama). 
Tetapi, tidak semua 
pengetahuan akal boleh kecapi melainkan dengan bantuan anggota badan. 
Maknanya dah guna konsep (sensasi=pancaindera), oleh itu hubungan akal 
dan anggota saling lengkap- melengkapi untuk capai makrifah 
(menggambarkan seluruh alam), ianya tak boleh dipisahkan.
Walaupun
 begitu, minda dan jasad ini adalah sifat, yang mana kedua-duanya ini 
dari zat yang satu. Apa itu zat (substance)? adalah dari Pencipta 
(Tuhan..) maka mereka mengaitkannya dengan ketuhanan:
Sentuh
 mengenai teori ketuhanan oleh Descrates, melihat 2 teori iaitu "res 
cogitans"= Tuhan dengan jiwa manusia dan "res  extensa"= Alam dengan 
badan manusia. Manakala teori ketuhanan oleh Spinoza mengatakan 
kedua-dua sifat ini adalah (satu/tunggal) iaitu digabungkan semuanya 
dari zat yg satu iaitu Tuhan.
Beza
 di sini, Descrates membincangkan dari bawah mengenai jiwa, manusia, dan
 barulah jumpa konsep Tuhan.. Manakala Spinoza terus dapat tangkap 
konsep Tuhan itu iaitu Tuhan berada di mana2.. (All is one) semua adalah
 dari yg satu (dr Tuhan)= wehdatul wujud. Natura naturans ---> natura
 naturata. 
Konsep
 Spinoza seperti ilmu tasauf yang tinggi dimana melihat semua makhluk 
adalah dari Tuhan.. (yg mencipta). Termasuk juga seperti konsep limpahan
 al-Farabi. 
*Kagum dengan pemikiran ahli falsafah yg cube mncari hakikat sesuatu.. 
maaf jika jawapan saya tiada kaitan, mungkin hanya pendapat. Wallahu 'alam.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
