~Yang Budiman~

Khamis, 8 November 2012

Apakah Pengertian Falsafah?

Sedikit sebanyak pemahaman mengenai persoalan pensyarah tentang apa pengertian falsafah. Kita boleh lihat mengenai sabjek pengantar falsafah, falsafah agama, falsafah abad pertengahan dan sebagainya, di permulaan pembelajaran akan diterangkan maksud atau pengertian falsafah itu sendiri. Sebagaimana perkongsian sahabat-sahabat yang lain, telah jelas maksud perktaan falsafah itu sendiri yang kebanyakkannya mengatakan bahawa perkataan falsafah itu berasal dari zaman Greek yang mana dari sudut bahasanya menyebut " Philiensophos". Dipecahkan perkataan "Philien" yang bermaksud menyintai dan "Sophos" bermaksud hikmah. Istilah Yunani juga disebut sebagai "Philosophia" yang membawa maksud yang sama iaitu "mencintai hikmah/ bijaksana".

Kenapa pengertian falsafah dimaksudkan sebagai "mencintai hikmah", adalah kerana melihat ahli-ahlinya yang giat berfikir mengenai sesuatu yang muncul dari pemikiran mereka. Mereka iaitu ahli falsafah digelar sebagai "Pencinta hikmah" kerana ingin mencari kebenaran dari sesuatu persoalan yang ditimbulkan.

Bak kata Dr. Indriaty (Pensyarah Jabatan Usuluddin dan Falsafah UKM), ahli falsafah ini suka berfikir dan mereka amat menyintai ilmu pengetahuan kerana mereka mempunya sifat ingin tahu yang amat mendalam untuk memastikan sesuatu perkara yang mereka musykil untuk sampai hakikat kebenarannya. Oleh itu, mereka secara bersungguh-sungguh untuk mencari jawapan dengan permulaan menimbulkan persoalan "kenapa? atau apakah?".

Ahli falsafah lebih cenderung memikirkan sesuatu perkara yang belum adanya natijah yang muktamad yang berbeza dengan apa yang telah termaktub dalam al-Quran. Mereka adalah bersumberkan rasional atau akal fikiran bagi mencari logik untuk membuktikan kebenaran yang mereka kaji dan nilai. Jadi, tidak hairanlah jika ahli-ahli falsafah berbeza dari sudut pandangan dan teori yang mereka utarakan.

Maka di bidang falsafah ini, kita akan mempelajari falsafah-falsafah yang telah dikaji oleh orang-orang yang terdahulu dari Barat dan Timur mengenai pelbagai sudut. Mereka menjadikan falsafah sebagai "pegangan hidup" mereka sebagaimana konsep falsafah yang kita maklum, seperti contoh falsafah hidup kita sendiri atau falsafah sesuatu institusi yang mana merangka "matlamat" yang ingin dicapai. Akhirnya, moga kita semua mendapat manfaat dan menilai yang baik daripada bidang falsafah ini.

Wallahu 'alam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

~ perkongsian yg lain~