~Yang Budiman~

Sabtu, 13 Oktober 2012

Bertafakkurlah Wahai Jiwa...

Bismillahirrahmanirrahim…

Ya Allah, Wahai Yang Pengasih lagi Penyayang, bukakanlah pintu hati agar sentiasa mengingati memandu ke arah-Mu, aamiin.
Hati terdetik melihat blog yang tidak diupdate penulisan -_-‘.  Tatkala tugasan banyak yang mengundang sering ditangguh-tangguh, hati ingin mencuri-curi  melepaskan ketenangan dengan bertafaqur beserta kerjasama jari jemari dan akal yang bertaakul.

Terkenang dengan sesi praktikal di pusat pemulihan wanita, pembelajaran menambahkan sedikit kefahaman, syukur… Pandanglah setiap jiwa dengan mulia, andai kita juga makhluk Allah yang sama.. yang tersasar, jika ada peluang ditarbiyyah kembali atau dihukum bukan kerana kehendak manusia.. Tapi itu adalah aturan Allah yang masih menyayangi kita untuk kembali.. Taubat orang yang berdosa lebih hebat dari taubat yang biasa, moga sentiasa mengaharap keampunan-Nya yang meluas terbentang buat hamba-hamba-NYA. Terasa diri lebih kerdil dengan semangat mujahadah dari sahabat2 di pusat perlindungan wanita, moga kita istiqamah…

Melangkah dan melangkah.. Diizin-Nya jua sampai ke jejak semester baru.. Alhamdulillah, peluang menadah ilmu ditetapkan-Nya lagi. Mula terasa taklifan yang akan dihadapi, satu tuntutan yang perlu dilestarikan. Allahumma Yassir wala tu’aasir ya Kariim…

Ketetapan-Nya lagi untuk menelaah bidang filsafat.. Andai itu sudah jodohku, reda dan tawakkal cuba dihiasi.. Kita merancang mahu sabjek yang bagaimana, tapi Perancangan Allah lebih baik.. ^_^. Moga ilmu itu tetap mampu sampai kepada Dzat yang Agung Azza wa Jalla.

Sudah sebulan lebih kemasukan kuliah, namun tajuk kajian ilmiah masih belum ditetapkan. Memang tempoh yang agak lama memikirnya, teman-teman sudah mampu menghantar proposal namun diriku masih bermain-main di akal fikiran. T_T?

Wahai jiwa, apakah penulisan yang ingin diselidik? Tentang Tuhan kah, agamakah? Terasa mahu mencuba yang baru, tapi tidak tahu. Jika kaji tanpa hasil bagaimana, tiada masalah untuk dirungkaikan bagaimana? Jawapannya, mencuba untuk cari permasalahan.. isu oh isu… apa ye?

Wahai Tuhan, kadang hati ini tidak sedar telah leka dan alpa. Siapa diri ini untuk sentiasa dipandu jalan yang terbaik, sedangkan pengharapan pada-Mu belum cukup kuat, belum cukup tawakkal. Ujian yang sedikit dianggap besar.. Makhluk yang lain masih lagi ramai dengan dugaan yang hebat dari-Mu tetap boleh bersabar dengan jaya. Siapalahku dengan ujian ni…… Masih berhitung-hitung dengan Tuhan T_T.

Sekejap cuba melawan.. dan sekejap terkandas juga, sekejap mampu tersenyum.. dan sekejap gelisah gulandah. Allah, tarbiyyah itu lupa dikaitkan dengan MU.. Takut dengan aturan kehidupan atau takut pada Tuhan? Ya Allah… Ya Allah…. Tambah2 lagi dengan pelbagai situasi, khuatir akan memandangnya dengan beban yang terlampau, padahal ianya cuma ujian yang sedikit.

Moga hati tetap istiqamah, tetap mengharap, tetap kuat, tetap bersabar, tetap reda.. Moga terus menilai diri dan menilai.. menambah baik kepada baik… perbetulkan segalanya dengan berjaga-jaga.. amin.. amin.. amin ya Rabbal ‘alamin….. senyumlah.. senyumlah wahai diri….. yah! Kuatkan semangat ini agar roh kerohanian rabbani-Mu dapat dirasai. Allahu Akhbar!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

~ perkongsian yg lain~