~Yang Budiman~

Isnin, 20 Disember 2010

.: waktu cuti semester, dan seterusnya:.

Selawat ke atas Rasulullah, Muhammad sallallahu ‘alaihi wasalam, ahli keluarga dan para sahabat.

isi masa sebaiknya:

Sebulan lebih tempoh cuti semester, hanya menghabiskan masa di rumah, sebuah kampong yang begitu indah bersama ibunda tercinta. Rasa tak jemu walau diulit kesepiaan, kedamaian terasa menjadi diri rasa bertuah. Bersangka baik dengan kata2 ni daripada beranggapan ia membosankan, merenung hikmah, bersyukur akan nikmat kesunyian daripada arus yang boleh menghayutkan.

sentiasa beringat, mesti ada peringatan :
kita sibuk kata “ alamak dah lame tak update blog” itu ini, dan macam2 lagi siap kata sorry kat orang kan. Tapi lupakah kita untuk mengupdate diri sendiri? Dah tanya ke pada diri untuk diperkemaskan lagi? Walaupun cuti dari pengajian, tak bermakna menuntut ilmu pun harus cuti. Ilmu Allah itu terlalu banyak, Cuma terpulang pada diri untuk usahakannya. Pelbagai sumber boleh ditelaah. Pelbagai rancangan televisyen yang baik diikuti, antaranya “ al-kuliyah, forum perdana, tanyalah ustaz, usrah, halaqah,”dan banyak lagi. Program dari radio pun boleh sebagai peringatan. Ana syorkan IKIM.FM. macam2 ilmu yang bermanfaat, sekali gus kesedaran yang boleh tarbiahkan diri. Tumpu betul2, fahamkan dan ia akan menghasilkan keasyikkan yang mendalam.

Nak dapat hikmah, bukan senang. Nak tahu yang mana terbaik pun mesti ada panduannya. Memang kena sentiasa mencari, pengisian diri dengan kebaikkan. Jangan sampai terlalu lama tanpa pengisian, sampai hati mati. Ianya macam bunga jugak, kena siram hari2 kalu tak siram akan layu, lama2 akan mati. Istiqamah walaupun sikit, itu paling Allah suka.

Bila hati lama tanpa pengisian rohani, maka lebih mudah timbul kerosakkan hati. Hati sukar untuk terima kebaikkan. Malah senang pula untuk kejahatan. Haa.. timbul pula nokhtatul sauda’ ( titik2 hitam ). Klu dah banyak sangat titik2 hitam pada hati maka bertambah sukar untuk menerima hidayah, memandang kejahatan itu baik takde rase pape?. Contohnya, kalau kita terlihat satu kemungkaran di depan mata, apakah perasaan kita? Adakah biasa je? Dalam hati takde rase pape? “elleh biasa lah tu..” kata diri kan. Biasa bagi mereka yang menganggapnya biasa untuk maksiat. Berdakwah itu, selemah2 iman mesti ada BENCI dalam hati terhadap kemungkaran iaitu rasa tak suka dan tak senang. Jangan jadikan kemungkaran itu satu yang biasa.


Contoh juga, apabila kita terlewat untuk solat, atau tertinggal solat. Adakah kita tidak rasa pape? Tak cemas ke? Jangan main2 terhadap sesuatu kemungkaran walaupun ia hanya sekecil2 maksiat. Bila dah terbiasa lakukan, kesalahan diulang2, maka nilah yang dikatakan ( dah biasa). Mintalah ampun terus pada Allah, dan berazamlah tidak mahu ulanginya lagi. Insha Allah….

buat muslimah yang uzur ( kedatangan haid )

Wanita memang banyak kekurangannya berbanding lelaki, terbukti dengan kata Allah, “ الرجال قوى على النساء" . Ayat ini perlu fahami betul2 mengikut tafsirnya. Bukan bermaksud Allah merendahkan kaum hawa. Iaitu perempuan kurang untuk beribadah pada Allah, sebab tak boleh solat, dan perkara2 yang dilarang ketika tidak suci. Tetapi tidak bermakna kaum hawa untuk terus tinggalkan ibadat. Khuatir juga hati akan mati jika terlebih hari2 tidak mengingati Allah. Banyak perkara2 lain yang boleh digantikan. Seperti “ berzikir” , pelbagai zikir boleh diamalkan.

Amallah zikir al-mathurat, iaitu zikir2 Rasulullah pagi dan petang. Ianya dibolehkan bagi wanita yang berhadas. Malah banyak lagi zikir2 agar hati sentiasa untuk dibersihkan. Menghadiri majlis2 ilmu, mendengar ceramah di mana jua sumber. Insha ALLAH.

Tak sabar sesi pembelajaran bermula…

Berakhirnya cuti semester untuk naik sem seterusnya. Wah semangat rasanya untuk mulakan pengajian yang baru, madah2 yang seronok ku lihat subjek yang diambil rasa tak sabar nak pelajarinya. Yeke? Takut jugak dah belajar lain jadinya. Syukur dipilih mempelajari dalam bidang ini, untuk memantapkan lagi pegangan aqidahku dan ajaran2 Islam yang syumul. Teringin sekali untuk dikongsi bersama saudara2 yang tidak berkesempatan. Cita2 untuk menyebarkan ilmu Allah ini untuk bersama dihayati, insha ALLAH.

Lebih2 lagi result memuaskan, Alhamdulillah syukur Allah perkenankan dengan bantuan-Nya, serta doa2 para sahabat sekalian. Moga pointer ini dapat dikekalkan. Ungkapan tahniah dari sahabat2 menambahkan rasa semangat lagi. Moga kita bersama2 berjaya kelak dunia akhirat, Amin. Kegembiraan ibunda sukaku lihat. Terimakasih ibunda yang tak putus2 mendoakan anaknye ni. Azamku ingin membalas sebaiknya, insha Allah amin….mulakan yang terbaik dan bersungguh sebagai hamba dan penuntutnya, Allahu Akhbar!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

~ perkongsian yg lain~